おいたち

太鼓唄奏者 七海 Namy

兵庫県出身。10代で組太鼓のルーツを探して日本全国を単身行脚し和太鼓音楽の創始者・御諏訪太鼓(長野県)に内弟子に入り、アメリカ、フランスなど各国への巡演生活を経て独立。

東京を拠点に和楽器、中国楽器の女性和楽器演奏家らと音楽活動を展開。2010年、文化庁「子どものための優れた舞台芸術体験事業」に個人で選出され故郷に派遣された際、郷土芸能が廃れていることを知り、東京での活動を休止して神戸市に「郷音舎」を構える。

古文書や屏風絵に残る太鼓スタイルをモチーフに縄文時代、戦国時代、平安時代など現在は残っていない数々の太鼓スタイルを復活させ、「三木武陣太鼓」「さとおと太鼓研究会」などの編成・作曲・プロデュースを行い、地域を盛り上げるための芸能制作に力を注ぐ。

また、ジャズ、アフリカ音楽、クラシック、エレクトロに至るまでの洋楽や電子音楽のミュージシャンらを次々と迎えたユニットVONBON(現・VONBON JAPAN)を立ち上げ、2014年、明石・大阪・東京・三木の4カ所全国ツアー、2016年、CDリリース。
同時に、現在は歌われていない歌や人間の動きを追及し和太鼓の源流を探る試み「さとおと太鼓研究会」を立ち上げ、両方を対比させながら、東洋と西洋、過去と未来をテーマとした作品づくりを手掛ける。
執筆では、太鼓芸能を専門とし日本音楽専門誌「邦楽ジャーナル」(東京)の巻頭記事や学校音楽ワーク書籍等を手掛ける。

近年では、世代間交流学会主催「世代間交流活動」(2010)、兵庫県乳幼児子育て応援事業(2010・演奏・指導)、JICA「アフリカ地域 地域保健担当官のための保健行政B」(2013・演奏・指導)、農業と音楽とのコラボレーション「農村にしごと唄ワークショップ」(2014・しごと唄監修・演奏・指導)、兵庫県宝塚市事業(2015・作曲・振付・演奏・指導)などの事業を担当。

日本太鼓塾師範。
民謡、民謡太鼓、発声法、和楽器、アジア打楽器などを、小口大八氏、山本幹夫氏、木津茂理氏、福居一大氏、山本宏子氏ら各氏のもとで学ぶ。

TaikoutaNami Japanese Taiko Drummer and Vocalist born in Hyogo, Japan. Nami started to play Japanese Taiko Drumming and folk performing arts as a child, and at 10 years old, she went on a performing tour around Japan. Then, Nami learned to master the origin of Kumidaiko, Osuwa-daiko in Nagano. Nami learned Kumi-daiko from Daihachi Oguchi, an ancient stroke style from Mikio Yamamoto. She was selected as a world tour member and performed in the United States, France, and Indonesia. Then, she joined a female Japanese traditional instrunmental group produced by Akira Hayasaka, a novel writer, based in Tokyo and Kanagawa to perform with other Japanese and Chinese traditional instrunment players. In addition, Nami learned Folk Song Drumming from a Folk Song Singer, Shigeri Kizu. She was also a member of “Kizu Shigeri Syacyu”. Not only Nami plays Taiko Drums, but also she writes for school workbook, speciality magazines, and review clitique of CD as a Japanese Taiko Drum specialist. In 2010, Nami was appointed by Agency for Cultural Affairs to be a special lecturer for “ Great Perfoming Art Experiences for Child Project” and she was sent to Hyogo, her hometown. In a following year, Nami founded “Satooto Taiko School Kansai” in her hometown. She researched on Folk Performance Art and created new performing arts to pass on the extinguishing traditional performing arts. Getting supports from Hyogo Prefecture, she produced ”Miki Bujin-daiko” for town revitalize project with public school and local community. Nami also focuses on music in which she discovers and arrange old Shigoto-uta to make new sounding Taiko Drumming song. Those songs are good examples of her exceptional ability to regenerate traditional music from folk music and natural sounds in a new angle.

 

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